Thursday, September 4, 2008

Pengenalan Kepada Dunia Blog


Ramai yang berhasrat ingin mempunyai halaman ataupun website mereka sendiri.walaubagaimanapun atas kekurangan budget ataupun kesuntukan masa, dijadikan kayu pengukur untuk kita melupakan sahaja hasrat.kewujudan Blog ataupun blogspot merupakan jalan penyelesaian bagi mereka yang mepunyai masalah kewangan untuk membeli ataupun menyewa web hosting. Di blog, semuanya adalah percuma dan impian anda untuk mempunyai laman blog sendiri kini tidak menjadi masalah lagi. Pada posting kali ini komunitiums akan berkongsi apa sebenarnya blog ataupun blogspot ini.

Blog
adalah satu jenis web yang dikategorikan sebagai online journal atau pun online diary. Ianya berkonsepkan post atau artikel yang berbentuk kronologi atau bersiri. Dalam bahasa yang lebih senang, post yang lama akan berada di bawah post yang terbaru dan begitulah seterusnya.

Selain Itu juga,blog adalah singkatan daripada perkataan 'web log'. Mungkin anda biasa dengar dua perkataan ini. Contohnya buku log... atau buku catatan, jadi secara amnya web log @ weblog adalah buku catatan secara dalam talian (online). Sebagaimana sebuah diary yang ditulis setiap hari.


Dengan blog, anda boleh menyuarakan pendapat atau idea anda secara terus ke alam maya, dengan cara ini anda juga mampu membentuk satu komuniti yang mungkin mempunyai idea atau minat yang sama. Kaedah perkongsian idea ini boleh menjana lebih banyak idea yang sudah tentunya banyak itu lebih baik daripada satu. selain itu juga anda boleh menjana pendapatan melalui blog.walaubagaimanapun ramai yang menyalahgunakan laman blog ini untuk unsur-unsur negatif.P/s: gunakanlah blog pada laluan @ jalan yang betul..

Kelebihan blogger

  • Percuma.
  • Mudah untuk mendaftar.
  • Control panel yang ringkas dan mudah digunakan.
  • Boleh upload gambar dalam control panel.
  • Boleh mengubahsuai template secara bebas(Boleh guna CSS,DHTML,AJAX).
  • Turut mempunyai categories tetapi masih dalam peringkat BETA dan hanya user yang bertuah saja boleh dapat.
  • Mempunyai archieves iaitu tempat di mana post-post lama disimpan mengikut bulan.
sekian..

"sampaikanlah ilmu yang baik walaupun sepatah perkataan mahupun sebaris ayat","Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain".

0 comments:


Post a Comment

blogdetik1

۞ Ums Guess Rating Zone !!

Jum Chat with Fibox Chat®
Komuniti Universiti malaysia sabah Grab this Make your own

☺ Laman Forum facebook۞ Community™ library

Just Click To Show The Content » ۞ Welcome To community™ library ۞ Senarai Universiti Di malaysia ۞ Sumber Berita Masa Kini ۞ Download Free E-Book ۞
Sila Copy And Paste code di bawah masukan di blog anda, Untuk penyesuaian saiz di blog anda,sila ubah Angka(cursor:hand;width: 200px; height: 60px)
Banner Exchange:


۞ Add Your Blog Info Here >>>

Click Open To Add Blog Address:
Your Name
Email Address
Blog Adress
Message
.

۞ UMS HIGHLIGHT BLOG ۞

☺ Facebook Group۞ Network

 

Followers

Recent Comments

TOP COMMENTATORS

Your Connection

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net